onsdag 26 juni 2013

Robinia

Jag gillar träd. Jag menar, verkligen gillar träd. Lövträd allra mest. De fantastiska stammarna, lövmassan, de enskilda löven, vinden genom kronorna. Snart börjar blomningen på ett av mina favoritträd, linden. Det är sommarens höjdpunkt när lindblomsdoften smeker mellan husen och blandar sig med doften av solvarm asfalt. Det är många som inte vet att det är de oansenliga lindblommorna som doftar så fantastiskt. Så om du inte har gjort det än så stoppa ner näsan i en utslagen lindblomma, strax i ett träd nära dig. I väntan på detta doftrus så njuter jag av blomningen av ett annat trevligt träd som jag har alldeles runt knuten.
Robinia (Robinia pseudoacacia) är en trädväxt i familjen ärtväxter från nordcentrala och nordöstra Nordamerika. Den kallas ibland "falsk akacia" på svenska, vilket är en direkt översättning av det vetenskapliga artepitetet. Ingen doft att tala om men väldigt fina blommor.

Robinia vid vändplatsen Södra Viktoriagatan, Göteborg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar