lördag 8 juni 2013

Chilikärlek

På allmän begäran: nya bloggposter. Eller, just nu, en ny bloggpost i alla fall. Dagens ämne är min nya kärlek. Chili! Okej, jag vet att det känns lite 2011 men vad kan jag säga...jag är lite trög i starten. Chili på tallriken har jag lärt mig uppskatta sedan ett antal år, främst tack vare Jamie Oliver (tex de utmärkta böckerna Jamies Amerika och Hemma hos Jamie ) och Anna Bergenström ( Under valnötsträdet ). Men nu har odlingen av chiliplantor drabbat mig med häftig kärleksfeber. Varje dag pysslar jag om mina bebisar och ser hur de växer, blommar och sätter frukt.
Tanken var egentligen att de skulle få flytta ut på balkongen när det blev varmare men nu har jag blivit så pjoskig med dem att jag är rädd att de skall frysa. Med visst fog får jag nog tillägga. Visserligen skiner solen en del men nattemperaturen är långt ifrån tropisk. Jag läste någonstans att chili vill ha dygnstemperatur över 15 grader för att sätta frukt. Så de får nu breda ut sig i mina soligaste fönster. Förut har jag haft dem under växtlampan men nu får de inte riktigt plats. När de började ränna iväg på höjden googlade jag på om de skulle beskäras eller ej och fick lite varierande svar. Så jag testade att beskära två stycken. Helt i onödan visade det sig då de grenar sig själva när de kommer i knopp. Fördelen blev dock att jag försköt fruktsättningen på de två jag beskar så att alla inte mognar samtidigt. Men jag gjorde också ett väldigt fördelaktigt byte med min kollega som också är nybliven chiliälskare. Han fick en av mina Hungarian wax och jag fick fyra plantor av honom, Pasilla, Rocoto, spansk peppar (han kallar den "vanlig" men jag antar att det är de som kallas spansk peppar i affären), Aij Amarillo. Mycket snällt av honom. Hans plantor var pyttiga när jag fick dem eftersom han sått dem senare än jag men nu har de nästan växt i kapp. Den första , spansk peppar, har precis börjat blomma nu. Aij Amarillo är den ända som inte grenat sig ännu. Häromdagen växte den nog fyra centimeter på en dag! Läste också att man inte skall plantera chili i för stora krukor på en gång då rötterna först växer ut till krukkanten innan de växer nedåt vilket gör att de blir dåligt förankrade i krukan. Istället skall man plantera om dem i flera omgångar och bara lite större krukor varje gång.
Hungarian wax yellow hot  

Eftersom jag har mina plantor inomhus har jag tagit det säkra före det osäkra och pollinerat blommorna med en pensel. De är självpollinerande och utomhus sköter vinden och insekterna om pollineringen. Tydligen kan man inomhus skaka plantorna när de blommar för att sprida pollen och pollinera blommorna men eftersom det har fungerat väldigt bra med fruktsättningen med penselmetoden fortsätter jag med det.
Rocoto är härligt fjunig till skillnad från de övrig sorterna jag har som är släta. Den heter också capsicum pubescens vilket betyder hårig. Har läst att den är väldigt tidig att blomma men hemma hos mig är det den minsta plantan och den har inte börjat knoppas än även om den har grenat sig, vilket bådar gott. Kallas också trädchili, vilket kanske inte bådar så gott. Kan bli upp till 15 meter hög i sin naturliga miljö, som framförallt är Peru. Den skall också vara köldhärdig (inte frost dock) vilket gör att det kanske är denna som får flytta ut på balkongen först.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar