måndag 24 juni 2013

Förvaring av grönsaker

När jag växte upp bodde jag i ett stort gammalt hus. Där fanns det ett kallskafferi. Det är verkligen något jag saknar i min 70-talslägenhet. Vissa grönsaker och frukter går inte att hitta någon bra förvaring för. Det är för kallt (och fuktigt) i kylskåpet men för varmt (och torrt) i rumstemperatur. Aubergine, squash, nektariner, sallad är tex sådant jag skulle vilja hitta en förvaring med annan temperatur åt. Rotfrukter verkar klara kylan bra i kylskåpet men klarar fukten sämre. Innan kylskåpens tid använde man jordkällare eller stukor för vinterförvaring av rotfrukter. Före urbaniseringen behövde man antagligen inte någon direkt färskförvaring eftersom man odlade det man åt och hämtade in det man behövde från dag till dag. I och med den stora inflyttningen till städerna i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet kunde människor inte längre leva på självhushåll och man fick i stället köpa de grönsaker och rotfrukter man behövde. Undrar just hur de förvarade sina grönsaker? Kanske gick man helt enkelt oftare och handlade?

Någon som verkligen har funderat över det här med förvaring av grönsaker är den koreanska konstnären Jihyun Ryou. Rekommenderas!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar