tisdag 1 maj 2012

Häggen blommar snart så jag sår bönor

Man kan väl tjuvstarta lite. Så himla kinkiga kan väl inte bönorna vara. Vill minnas att de grodde snällt förra året men minns inte hur tidigt jag sådde dem. Det är mycket av det jag redan sått som inte har grott. Vet inte om jag skall skylla på kylan eller på jorden. I år lyxade jag till det och köpte bara Hasselfors U-jord till pallkragarna. Det har varit kanon till krukorna på balkongen under alla år men i år vet jag inte vad som har hänt. Det har varit mögel i alla jordsäckarna och det har blivit en hård skorpa överst på jorden. Jag misstänker att fröna har haft svårt att ta sig igenom det hårda täcket. Vis av denna erfarenhet kan jag dra slutsatsen att bara för att U-jorden är bra till krukplanteringar innebär det inte nödvändigtvis att den är bra att så i. Nåväl, jag har fått så om morötter, röd lök, salladsök, gräslök, koriander samt stödsått sallad, spenat och rödbetor.

Jag var kall i sommarvärmen och planterade ut förgrodda bondbönor, röd lök och grönkål. Det är en chansning om de klarar sig eftersom det utlovas kallare väder framöver. Men bondbönorna hade vuxit sig så stora så de riskerade att krypa ur sina krukor om de blivit kvar på balkongen. De har ju lite täcke i form av fiberduk så jag har inte så dåligt samvete att jag sparkar ut dem redan.

Jag hade nästan gett upp hoppet om bondbönorna på balkongen men nu sticker de upp sina nosar

Tagetes tenuifolia, lite taniga än så länge men bladverket är väldigt vackert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar