torsdag 24 maj 2012

Tjuvar, vandaler, barbarer...sketongar!

I morse när jag kom för att se om min odling var all rabarber borta. Jag menar all rabarber! Det var ett ganska stort stånd. Jag hittade lite spår av rabarberblad och rabarberskal i närheten. Min första fundering var om något djur kunnat åstadkomma detta men nej, jag hade lite svårt att se framför mig ett rådjur eller en hare som drar upp alla stjälkarna, knipsar av bladen och sedan skalar rabarbern. Misstankarna vändes snart mot Franska skolans elever som ,sedan lekplatsen "Snäckis" blev en byggarbetsplats i vintras, har huserat varje rast på och runt gräsmattan utanför mig. Mina misstankar besannades när jag på eftermiddagen hörde barnröster från odlingen "nej, dom går inte att äta än, de är inte mogna". Jag stack snabbt ut huvudet genom fönstret och hojtade åt dem att ge tusan i min odling. Jag frågade dem om de var de som hade tagit rabarbern igår men nekandet kom blixtsnabbt " nej, det var tvåorna, vi går i ettan". I morgon är det jag som tar ett snack med lärarna eller rektorn. Skitungar skall hålla sig borta!

Resterna av min stackars rabarber

1 kommentar:

  1. ja,det är ju för tråkigt.Kanske du kan bjuda in barnen istället och berätta om hur det är att odla i staden och varför du gör det.En lektion i naturen(gröna) kan väl ingen säga nej till.Skapa intresse för odling från barnen....!

    SvaraRadera