torsdag 31 maj 2012

Odlingskompisarna


Folk som bor i villaområden eller odlar i koloniområden verkar ha det så trevligt med sina odlargrannar. De byter växter med varandra och småpratar om hur det gror och hur skörden blev och så där. Mina odlingskompisar är av det tystare slaget och vi har inte någon särskilt god relation. Med möjligen ett undantag där jag har lite positiv avvaktande inställning.

Har Alien landat i närheten? Ripley, kom och hjälp mig! 


Trädgårdssnäcka (Glufs glufs vulgaris)

Åkersnigel (Slemmis maximus)

Spansk skogssnigel (Terminator totalis)

Panterfläckig snigel. Enligt alla källor är denna snigel ofarlig för växterna eftersom den bara äter döda växtdelar. Jag har därför låtit dem leva men jag håller ögonen på den, jag är inte helt övertygad. Den har dock ännu inte återfunnits i någon av odlingslådorna utan bara utanför. För att vara snigel är den rätt vacker med sina fläckar. Fast detta exemplaret hör kanske inte till de stiligaste.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar