tisdag 15 maj 2012

Kidnappade daggmaskar

När det regnar kryper daggmaskar ut på asfalten och många blir till maskmos under sulor och däck. Men inte de här två raringarna. De har blivit räddade av mig och får ett nytt hem i en av mina pallkragar. En svårighet att odla i pallkragar som inte står på matjord är att den inte finns några maskar eller nyttiga mikroorganismer i jorden. Det blir som en stor krukodling vilket gör att det lätt blir mögel och alger på jorden och organiskt material inte förmultnar och bryts ner. Jorden blir också ganska snabbt kompakt. Så i år är ett av mina projekt att samla daggmaskar från asfalten vid regn och helt sonika kidnappa dem till mina pallkragar. Men jag hoppas förstås att maskarna blir nöjda med sitt nya hem och inte alltför upprörda över tvångsförflyttningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar