lördag 31 mars 2012

Klosterträdgårdar och rabarber

Lite god choklad  och en kopp te förhöjer läsupplevelsen
Ping! Dagens boktips. "Klosterträdgårdar" av Lena Israelsson. Jag ramlade på den på Guldhedens bibliotek. Den är utgiven 2008 så den kanske inte finns i bokhandeln längre men väl värd att leta efter. En gudomlig (ja, det får man nog säga) bok om olika klosterträdgårdar i Europa. Fylld med odlingsglädje, respekt och ödmjukhet inför naturen, vackra bilder på både trädgårdar och arkitektur samt kluriga odlingstips. Jag hade t.ex. aldrig hört tidigare att man kan använda avkok av rabarberblad mot bladlöss på bönor (koka ett halvt kilo rabarberblad i tre liter vatten i en halvtimma. Sila av bladen och spraya bönplantorna  med lösningen. Gärna tre gånger, säger syster Christa). Skall definitivt prövas i sommar om lössen invaderar. Om bara rabarbern växer till sig. Den ser ut så här just nu.


Denna rabarber hittade jag utslängd brevid en lekplats förra våren. Den hade växt i kruka tidigare och låg på marken med bara ett litet blad som livstecken. Jag tog med den hem och planterade den i en bergsskreva där den tog sig. Jag lät den vara ifred förra sommaren och skördade inga blad. Men i år hoppas jag kunna göra en rabarberkompott och om det behövs, lite juice till bladlössen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar