söndag 15 april 2012

Hemmagjord odlingstunnel

Så här ser själva ställningen ut, tre böjda elrör

Och så här blir det med täcke på, eller ja, fiberduk då
Först idag vågade jag mig ut för att så. Förkylning och regn har hållit mig inomhus. Idag tog jag mig dock ut men hu vad kallt det var. Därför blev det inte så mycket sått som jag hade tänkt mig. Ner i jorden åkte, gräslök, salladslök, röd lök, koriander, rucola, dill, spenat, två sorters huvudsallad, rödbetor och några gurkörtsfrön. Jag tycker att ställningen till fiberduken verkar fungera bra, nästan som en odlingstunnel. Så kan fiberduken vara kvar även när växterna växt till sig utan att tynga ner dem. Förra året knäckte fiberduken lökblasten så att löken slutade växa, det slipper jag i år. Konstruktionen är, som synes, mycket enkel. Tre elrör som böjs och hålls på plats av lådans kanter. Sedan är det bara att dra fiberduken över och fästa den runt kanten. Elrören (tja, det kanske inte är en korrekt fackterm..) är inköpta på Claes Ohlson, tio kronor styck. Det var lite meckigt att få hem dem på spårvagnen eftersom de är två och en halv meter långa. Men den snälla expediten på Claes Ohlson tipsade om att ta lite tejp vid inslagningsdisken och tejpa ihop ändarna. Smart! Så slapp jag peta ut ögonen på någon på vägen hem.

2 kommentarer: