lördag 21 april 2012

Alldeles innan regnet

Potatis- och bondbönskruka
Fyra små potatisar som blev över får ligga i fönsterkarmen några dagar till
Trädgården so far. Inget har grott än och jag väntar otåligt på de första livstecknen
Idag blev det potatissättardag. Sex potäter i en pallkrage tillsammans med sockerärtor, ett par bondbönor och när det blivit varmare, även störbönor och vaxbönor. I två stora lerkrukor satte jag varsin potatis och tre bondbönor i varje kruka. Krukorna hittade jag på IKEA. Tunga (7 kg) men billiga (79 eller 89 kr). Rymmer knappt 20 liter styck skulle jag gissa på. Men efter allt detta var det fyra potatisar kvar. Vad skall jag göra? Jag kan omöjligtvis slänga dem. Återstår bara att köpta fyra platskrukor om en tio liter eller mer, en till var potatis. En kruka får nog plats på balkongen. Tills dess får de ligga i fönsterkarmen eftersom det börjar bli trångt på fönsterbrädan. Jag visste ju att det skulle bli trångt om jag köpte sättpotatis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar