onsdag 23 oktober 2013

Torkning pågår

Mina fina chilisar fortsätter att blomma och sätta frukt trots att mörkret börjar knapra ordentligt på dagslängden.
Hungarian wax

Men säsongen börjar lida mot sitt slut och plantorna är numera är utsatta av både bladlöss, trips och spinn. Även de som står i fönstret med växtbelysning är drabbade. Så det är hög tid att rädda det som räddas kan. Torkning borde inte vara så svårt, tänkte jag. Men jag borde kanske tänkt på det i somras när det var torrare, varmare och soligare. För frukterna på bilden har hängt i ca två veckor och de lite tjockare röda (Hungarian wax) ser fortfarande ut som de är nästan nyplockade.


Hungarian wax, pasilla och spansk peppar på tork

För några dagar sedan testade jag istället att försöka torka några stycken i ugnen på 50 grader. Dessa (bilden nedan) har jag kört av och till i ugnen i flera dagar men de är fortfarande lång ifrån torra. Några smalare och tunnare spanska pepparfrukter har dock torkat rätt bra under samma tid i ugnen (syns i den bakre raden på bilden ovan).

Hungarian wax efter ett antal torkningsförsök på 50 grader i ugnen
 När jag läser på Chiliguiden så verkar mina försök med de tjockväggiga vara hopplösa. Kan i princip bara torkas i torkapparat/livsmedelstork enligt denna webbsite. Men med de tunnskaliga kan man göra så här fina ristras ( i alla fall om man bor i New Mexico, osäkert om det fungerar i ett fuktigt Göteborg...).
RistraRistraRistra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar